ورود به پرتال مشتریان
بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو

بازدیدکنندگان وبلاگ شما از کجا می آیند؟ قسمتی از آن‌ها دوستان تان هستند، که آدرس وبلاگ تان را به آن‌ها داده اید. بخشی دیگر از پیوندهایی است که دیگر سایت‌ها به مطالب تان داده اند. اما قسمت مهمی از ترافیک ورودی وبلاگ از موتورهای جستجو می آید.

شما در مورد موضوعات مختلفی مطلب می نویسید. کاربران اینترنت وقتی دنبال این موضوع ها در موتورهای جستجو می‌گردند، ممکن است از وبلاگ شما سر در بیاورند. اما معمولاً به غیر از شما ده‌ها، صدها و شاید هزاران صفحه دیگر هم در اینترنت در مورد موضوع مورد جستجو مطالبی دارند. حالا چه تضمینی وجود دارد اگر من در گوگل به دنبال نقد رمان محاکمه کافکا بگردم به پست وبلاگ شما در صفحه اول نتایج گوگل برسم؟ ممکن است گوگل مطلب شما را در صفحه هشتم نتایج خودش قرار بدهد. جایی که احتمال کمی وجود دارد کسی آنجا را ببیند.

اینکه چقدر خوب و جذاب بنویسید تنها یک بعد کار است. یک طرف دیگر این است که مطالب شما توسط خواننده‌ها پیدا شود. برای این امر باید بتوانید کاری کنید، در نتایج موتورهای جستجو رتبه بهتری بدست آورید. به این معنی که اگر کاربران اینترنت به دنبال موضوعی می‌گردند که شما هم در مورد اش مطلبی دارید، پست شما در صفحه های نخستین نتایج و در جایگاه بالاتر قرار گیرد.

به‌ مجموعه کارهایی که انجام می‌دهید تا وبلاگ تان و مطالب اش در موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار بگیرد SEO یا Search Engine Optimization (بهینه سازی موتور جستجو) گفته می شود. در این درس با نکات مهمی آشنا می‌شوید که چه کار کنید تا رتبه وبلاگ تان را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید.

بهتر است قبل از شروع، با برخی اصطلاحات مهم این حوزه آشنا شوید:

Alt Tag: عبارتی که در کد اچ تی ام ال درج عکس استفاده می‌شود (IMG Tag) و توضیح جایگزینی است که هنگام عدم نمایش عکس، نشان داده می شود.

Bot: برنامه‌هایی که برای جستجوی محتوای وب با اهداف گوناگون طراحی می شوند. ممکن است این کار برای ایندکس و دسته بندی کردن صفحات جهت استفاده در موتور های جستجو باشد. یا جهت شناسایی هدف مناسب برای ارسال اسپم انجام شود.

Google PageRank: یک مقدار عددی بین صفر تا ۱۰ است که توسط سایت گوگل محاسبه شده و ارزش هر سایت را در وب مشخص می کند. هرچه این عدد بالاتر باشد یعنی ارزش این سایت بالاتر است.

Keywords: کلماتی که توسط موتورهای جستجو جهت شناخت و فهم محتوای یک صفحه وب، مورد استفاده قرار می گیرند. به آن‌ها کلمات کلیدی هم گفته می شود.

Keyword Density: نشان دهنده میزان تکرار یک کلمه کلیدی یا عبارت کی ورد در صفحه وب است.

Latent Semantic Indexing: که به اختصار LSI نامیده می شود. الگوریتم ویژه ای که توسط گوگل و دیگر موتورهای جستجو برای تشخیص ارتباط منطقی میان کلمات یک سایت مورد استفاده قرار می گیرد. مثلاً ممکن است در یک مقاله که در خصوص «Cookies» نوشته شده، کلماتی همچون شکر، شکلات، آرد و یا خمیر وجود داشته باشند. موتور جستجو با استفاده از این کلمات و الگوریتم مورد استفاده می‌فهمد که مقصود از «Cookies» شیرینی است، نه اصطلاح کوکی در مرورگرها!

Meta Data / Meta Tags: عبارات اختصاصی و توضیحی که به موتورهای جستجو در تشخیص حوزه و موضوع کاری یک صفحه وب کمک می کنند. یک متادیتای معمولی حاوی توضیح موضوع صفحه وب و لیست Keyword های آن است.

Spider: برنامه‌هایی که برای جستجوی خودکار وب با اهداف مختلف مورد استفاده می گیرند.

URL: به طور ساده، همان آدرس صفحه وب شما است.

بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو، یا SEO امروزه تبدیل به یک علم شده است که در مراکز مختلفی در سطح جهان تدریس می‌شود و دارندگان مدارک آن معمولاً جایگاه مناسبی در تجارت وب دارند. اما به این معنی نیست حال که ما یک وبلاگ ساده داریم و نمی‌خواهیم برای آن هزینه کنیم، جایی در میان رتبه های بالای موتورهای جستجو نخواهیم داشت. در این درس به نکات مهم و کلیدی ارتقاء رتبه یک وبلاگ اشاره می کنیم. البته این یک شروع است و شما می‌توانید با تحقیق، مطالعه و بهبود وبلاگ تان، جایگاه اول نتایج جستجو را از آن خود کنید.

۱- محتوا، پادشاه وبلاگ شماست
هنگام بحث در خصوص بهینه سازی جستجوی یک وبلاگ، کیفیت پست ها و مطالب منتشر شده، مهمترین و موثرترین فاکتور است. شاید افرادی مخالف این نظریه هم پیدا شوند (هرچند که بعید می دانم)، اما وقتی به موفقیت وبلاگ های مشهور در رتبه های جستجو نگاه می کنم، می‌توانم با جرأت بگویم که محتوا، فاکتور شماره یک در SEO است.

وقتی شما مطلبی نوشته باشید که خواننده خوشش بیاید، مطمئناً آن را به اشتراک می گذارد. برای دوستان اش ایمیل می‌کند و یا اگر وبلاگ یا وب سایتی داشته باشد، لینک مطلب تان را در آن قرار می دهد. خب، همین یکی از مهمترین نشانه‌هایی است که موتورهای جستجو برای رتبه بندی نتایج به آن توجه می کنند.

۲- پیش‌بینی کنید که کاربران احتمالاً چه چیزی را جستجو خواهند کرد
هر وقت برای وبلاگ تان مطلب می نویسید، به این نکته هم فکر کنید که مردم برای یافتن اطلاعاتی از جنس مطلب شما، احتمالاً چه کلماتی را جستجو می کنند! اگر شما دانش کافی در این خصوص داشته باشید، خود به خود در موقعیتی قرار می‌گیرید که جایگاه خودتان را در موتورهای جستجو تعیین کنید. تنها کافی است به صورت آگاهانه و فکر شده مطلب تان حاوی کلماتی باشد که بیشتر مورد جستجو قرار می گیرند. البته توجه داشته باشید که زیاده روی در این کار، هم باعث کاهش کیفیت مطلب می‌شود و هم اسپایدرهای موتور جستجو ممکن است این کار شما را به عنوان سوءاستفاده تلقی کنند و اصلاً در نتایج جستجو نشان تان ندهند.

می‌خواهید گوگل شما را هنگام نمایش نتایج جستجوی عبارت یا کلمه خاصی، در رتبه بالایی قرار دهد؟ پس از این کلمات و عبارات در متن تان استفاده کنید. از این کلمات می‌توانید در توضیحات متنی عکس‌های وبلاگ (Alt Tag) و یا هر جای شبیه به آن استفاده کنید.

۳- تیتر، تیتر و تیتر
هنگام انتخاب تیتر مطلب حتماً چند نکته را به خاطر داشته باشید. زیرا گوگل در رتبه بندی اهمیت خاصی برای تیتر قائل است. پس سعی کنید خواسته هایش را برآورده سازید:

  • مراقب باشید که کدهای وبلاگ تان به گونه‌ای نوشته شده باشند که هنگام درج تیتر، آن را حتماً در «title tags» قرار دهند. این امر بسیار مهمی است.
  • هیچ گاه از نام وبلاگ تان به عنوان یک keyword استفاده نکنید. این کار باعث کاهش شدید اهمیت کلمات کلیدی تان می شود.
  • همیشه به خاطر داشته باشید کلماتی که در اول تیتر استفاده می شوند، از وزن و اهمیتی بیش از کلمات بعدی برخوردارند و به همین نسبت از اهمیت کلمات پایانی تیتر کاسته می شود.
  • کلمات کلیدی را که طبق بند ۲ راهنما در متن استفاده کرده اید، در تیتر هم به کار ببرید.

۴- به مطالب قبلی خودتان لینک بدهید
همانطور که لینک شدن مطلب تان در وبلاگ ها و وب سایت‌های دیگر باعث افزایش رتبه تان می شود، لینک شدن مطالب مرتبط با هم در وبلاگ تان هم می‌تواند تأثیر مثبتی در این کار داشته باشد. این کار همچنین باعث می‌شود که کاربر راحت‌تر بتواند مطالب مرتبط با موضوع مورد علاقه اش را در وبلاگ تان بیابد. البته توجه داشته باشید لینک دادن به مطالب خودتان در بخش‌های دیگر مانند منو ها و ستون کنار وبلاگ ممکن است نتیجه عکس داشته باشد. همچنین زیاده روی در لینک دادن به مطالب مرتبط در یک مطلب هم تأثیر منفی بر نتایج جستجو خواهد داشت

۵- خواننده، خواننده می آورد
این مورد شاید به عنوان یک تکنیک SEO مطرح نباشد. اما تأثیر زیادی بر این موضوع دارد. هرچه تعداد خوانندگان وبلاگی بیشتر باشد، این شانس را دارد که توسط خوانندگان بیشتری کشف شود! هر چه تعداد خوانندگانی که به وبلاگ شما علاقه داشته باشند و شما را به شبکه دوستان شان معرفی کنند بیشتر شود، به همان نسبت سرعت رشد خوانندگان تان به صورت تصاعدی افزایش می یابد. خوانندگان علاقه‌مند به شما لینک می دهند، شما را در بوکمارک های آنلاین شان اضافه می کنند. درباره شما تویت می کنند. لینک های تان را برای هم ایمیل می‌کنند. در خصوص شما مطلب می نویسند. شما را در لینکدونی های شان قرار می دهند. خب، این‌ها از چشم اسپایدرها پنهان نمی ماند.

۶- سعی کنید از دیگران لینک بگیرید
اینکه دیگر سایت‌ها و وبلاگ ها به شما لینک دهند، یکی از موارد مؤثر در SEO است. البته این کار بسیار سخت است. به‌خصوص لینک گرفتن از وبلاگ ها و سایت‌های پر بیننده کار طاقت فرسایی است! برای شروع به وبلاگ هایی که خوشتان می‌آید یا موضوع شان با فعالیت شما مرتبط است لینک بدهید. در هر سایت و شبکه اجتماعی که عضو هستید، لینک تان را بگذارید. اینکه آدرس سایت شما در تویتر یا فیس بوک قرار گیرد، شاید از نظر SEO ارزشی نداشته باشد، اما شانس دسترسی مردم را به مطالب شما بیشتر می کند.

اما حواس تان باشد، همانطور که نباید فقط غرق تولید پست های عالی شوید، وقت تان را فقط برای لینک گرفتن و لینک دادن نگذارید. اگر مطلب خیلی خوب و کاربردی در مورد موضوعی خاص نوشته‌اید، که فکر می‌کنید به دردبخور است. از اینکه به صاحبان وبلاگ و وب سایت‌های مشهور در آن زمینه اطلاع دهید، ابایی نداشته باشید. بسیاری اوقات صاحبان این سایت‌ها و وبلاگ ها از اینکه مطلب مفید و به درد بخوری را برای کاربرانشان لینک کنند، استقبال هم می کنند.

۷- حوزه فعالیت تان را مشخص کنید
یکی از مواردی که در بهبود رتبه وبلاگ در موتورهای جستجو، تولید محتوا در یک زمینه تخصصی است. وبلاگی که ۱۰۰ مطلب تخصصی در یک حوزه مشخص داشته باشد، در موتور جستجو در رده بالاتری نسبت به وبلاگی که مثلاً ۲۰۰ مطلب در ۵ یا ۱۰ حوزه مختلف دارد، قرار می گیرد. سعی کنید مطالبی را هم که ارتباط بیشتری با هم دارند بصورت کتگوری یا تگ کلود، در اختیار خوانندگان قرار دهید.

۸- به روز رسانی منظم
هر چه به روز رسانی وبلاگ شما بیشتر باشد، دفعاتی که موتور جستجو اسپایدرهای اش را به سراغ تان می‌فرستد تا مطالب تان را لیست کند، افزایش می یابد. یعنی مطالب جدیدی که شما تولید می کنید، به جای یک یا چند هفته، طی چند ساعت یا روز در موتور جستجو فهرست می‌شوند و در اختیار کاربران اینترنت قرار می گیرند. انتشار مطالب در فاصله های زمانی مشخص، از تعداد بالای به روز رسانی هم مهم‌تر است. بهتر است به جای اینکه در یک هفته ۱۰ مطلب منتشر کنید و هفته دیگر هیچ مطلبی نداشته باشید، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که در هر هفته تعداد مطلب کمتر داشته باشید. اما در تمامی هفته‌ها مطلب برای انتشار داشته باشید.


کلمات کلیدی:


linkdin googleplus cloob twitter facebook



نظرات مخاطبین

lمحمد

خوب
چهارشنبه 24 دي 1393
1
1


نام :*
رایانامه:
متن نظر:*
تصویر امنیتی:*

 



بستن پنجره