ورود به پرتال مشتریان
راه هاي يافتن شغل برای تازه واردها در بازارکار
به این تناقص توجه نمایید: بدون تجربه کاری نمی توان به شغل رسید و از طرفی بدون داشتن شغل نیز نمی توان به تجربه کاری دست یافت. در تمام دوران کاری با این چالش روبرو خواهید بود فرقی نمی کند به عنوان نیروی کار در جستجوی شغل باشید یا برای اولین بار در جایگاه مدیرعامل قرار بگیریــــــد. صرف نظر از سطحی که در آن قرار گرفته اید این موضوع کسل کننده است، وجود چنین تناقضی خصوصا برای جوانان حرفه ای و مشتاق و افرادی که به تازگی فارغ التحصیل شده اند چالش برانگیز است.
به این تناقص توجه نمایید: بدون تجربه کاری نمی توان به شغل رسید و از طرفی بدون داشتن شغل نیز نمی توان به تجربه کاری دست یافت. در تمام دوران کاری با این چالش روبرو خواهید بود فرقی نمی کند به عنوان نیروی کار در جستجوی شغل باشید یا برای اولین بار در جایگاه مدیرعامل قرار بگیریــــــد. صرف نظر از سطحی که در آن قرار گرفته اید این موضوع کسل کننده است، وجود چنین تناقضی خصوصا برای جوانان حرفه ای و مشتاق و افرادی که به تازگی فارغ التحصیل شده اند چالش برانگیز است.

غلبه بر این موضوع از دو جنبه شروع به کار موفقیت آمیز و رشد و پیشرفت در دراز مدت حائز اهمیت است. نسبت به توانایی های خود اطمینان خاطر دارید و در صورت وجود فرصت قادر به ارایه آن ها می باشد. البته سخت ترین بخش کار یافتن فرصت نمایش توانایی ها می باشد.

تناقص یاد شده می تواند مانع جدی در برابر هر فرد به حساب آید. ویژگی منحصر به فرد اغلب افراد حرفه ای موفق در هر سطحی این است که به دنبال راهی برای جذب فرصت هـــا می باشند و هنگامی که فرصت مورد نظر را به دست آوردند تمام تلاش خود را برای بهره بردند از آن بکــار می بندند. یکی از راه های غلبه براین تناقص این است که بدانید هنگامی که برای هر شغلی درخواست می دهید از دو جنبه مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرید: پتانسیل شما در ارزش آفرینی های آتی برای شرکت و عملکرد موثری که در زمینه شغل مورد نظر داشته اید. با توجه به جایگاه شغلی این دو منبع ارزشی- پتانسیل و تجربه شما- به نسبت های مختلفی مورد سنجش قرار می گیرند، مانند مقیاس عدالت. بعنوان یک قانون کلی می توان اینگونه بیان نمود که اگر در ورود به بازار کار تازه وارد باشید پتانسیل ارزش آفرینی شما از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

پتانسیل ارزش آفرینی به واسطه عواملی از قبیل نگرش، اشتیاق، اصول کاری، مهارت های ارتباطی، تمایل به یادگیری و کسب اطلاعات در مورد شرکت و جایگاهش نمود می یابد. علاوه بر پتانسیلی که در وجود شما نهفته است و باید آن را بروز دهید در ذیل به روش‌های خاص اشاره شده است که با بکارگیری آن ها می توانید در روزهای اولیه کاری بر تناقص ذکر شده غلبه نمایید.

■ داشتن مدرک

 یکی از راه های منطقی راه یافتن به شغلی که هیچ تجربه در آن ندارید داشتن مدرک مرتبط با آن شغل است. داشتن مدرک می تواند از طریق مدرک دانشگاهی یا آموزش های هدفمند صورت گیرد. یکی از زمینه های شغلی داغ جهان امروز برنامه نویسی کامپیوتر است. با توجه به اینکه یک میلیون شغل در زمینه برنامه نویسی کامپیوتر خالی می باشد خلاء بزرگی بین عرضه و تقاضا وجود دارد. برنامه های علوم کامپیوتر نیز پاسخگوی این نیازها نمی باشند. می توان اینگونه نتیجه گیری نمود شرکت های بسیاری در جستجوی افراد برنامه نویس حتی بدون مدرک برنامه نویسی کامپیوتر هستند. بعنوان مثال حدود 15 درصد افراد شاغل در بخش برنامه نویسی گوگل فاقد مدرک دانشگاهی مرتبط می باشند. برای کسب دانش و مهارت در این زمینه می توان در دوره های آموزشی شرکت نمود که با گذراندن دوره های حدودا یک ماهه می توان تخصص لازم را به دست آورد. با این مهارت می توانید در اولین شغل خود مشغول بکار شده و سپس در سایر زمینه ها نیز آموزش ببینید. همین حالا دست بکار شوید و در زمینه که بدان علاقه مند هستید قدم پیش گذاشته و به یک مرکز آموزشی معتبر مراجعه نمایید.

 ■ خلاقیت

خانم لورا چمبرز به همراه یک تیم 40 نفری برنامه های دانشگاهی را طرح ریزی کرده اند که اشتغال به کار را هدف خود قرار داده اند و تضمین می نمایند که کارآموزان و تازه فارغ التحصیلان با شرکت در این برنامه ها تجربه خوبی بدست خواهند آورد. خانم چمبرز با تخصص و تجربه عملی درخصوص عناوین مورد نیاز شرکت پس ار فراغت از تحصیل میز برنامه ریزی نموده است. همچنین بر این باورند خصوصا اگر فاقد مدرک فنی یا تخصصی خاصی می باشید سعی نمایید بواسطه خلاقیت خود را از سایرین متمایز نمایید.

 ■ كارداوطلبانه

پیشنهاد دیگر شروع کار با فعالیت های داوطلبانه است. از انجام کارهای ابتدایی و داوطلبانه شرم نداشته باشید، زیرا بواسطه انجام این قبیل کارها است که فرصت رویایی با طیف وسیعی از فعالیت ها برایتان فراهم می آید و می توانید شناخت بهتری نسبت به علایق خود یافته و در عین حال برخی از مهارت ها را بدست آورید. با حضور در فعالیت های داوطلبانه میتوانید علاوه بر پتانسیل در مورد تجربه خود نیز صحبت نمایید.

 ■ كاردرگروه پشتيباني

چنانچه به تازگی از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید متوجه خواهید شد شرایط و قابلیت های شما بیش از قابلیت های مورد نظر برای بسیاری از مشاغل ابتدایی و اولیه می باشد، اما باید کار را از یک جا آغاز نمود. چاد دیکرسون مدیرعامل یکی از بازارهای آنلاین معروف بیان می کند بهترین روش راه یافتن به یک شرکت حضور در گروه پشتیبانی آن شرکت است. افراد گروه پشتیبانی به خوبی روند کاری شرکت را آموخته و به یکی از مدیران توانمند بدل می شوند. چاد این روش را بسیار باور دارد زیرا خود نیز کارش را بدین صورت اغاز نموده است. وي مي گويد :» در سال 1993در روزنامه ، شغلي با کمترین درآمد یافتم کارم را تا آنجا ادامه دادم که به اولین روزنامه در فضای مجازی در ایالات متحده دست یافتیم. مزایای حضور در آنجا برایم این بود که نحوه ایجاد وب سایت را آموختم. در زمینه هایی که با طیف وسیعی از افراد در ارتباط است مانند کامپیوتر، خدمات مالی، خرده فروشی، بیمارستان و ... کار خود را از بخشی که با مشتریان سروکار دارد آغاز نمایید مانند خدمات مشتریان، صندوق، بخش فروش و پذیرش. حضور در این بخش ها فرصت ارزشمندی فراهم می آورد تا بواسطه آن بتوانید در جریان روند کارها قرار بگیرید.

 ■ داد و ستد

 هر فردی در هر شرایطی حداقل کاری انجام داده است، فرض را بر این می گذاریم هیچ کاری صورت نگرفته با این حال مواردی وجود دارند که از ارزش بی شماری برخوردار هستند و شما به آن توجه نکرده اید مانند زمان. زمان دارایی ارزشمندی است اگر فرد خلاقی باشید و انرژی، اشتیاق و نوآوری را با خود به همراه داشته باشید می توانید مسیر خود را به سمت فرصت ها هدایت نموده و قانون تناقص را زیر پا بگذارید. بعنوان مثال فردی که به تازگی از دانشگاه در رشته حقوق فارغ التحصیل شده بود درخواست مصاحبه اطلاعاتی با یک شرکت کارگزاری املاک ارایه نمود. هنگام گفتگو با مدیر مربوطه متوجه شد که بیش از حد درگیر کارها است، در این هنگام فکری به ذهنش خطور کرد و این سوال را مطرح نمود: « اگر در طول هفته روزهای بیشتری در اختیار داشتید برای توسعه کسب و کار چه اقداماتی انجام می دادید؟» وي پاسخ داد: بر روی بازار اجاره مناطق شهری فعالیت می کردم. اين داوطلب پذیرفت بدون هیچ گونه دستمزدی بر روی بازار اجاره مناطق شهری تحقیق نماید. با مهارت و قدرت تجزیه و تحلیلی که داشت توانست روند انجام تحقیق را به خوبی اجرا نماید. پس از چند هفته هنگامی که داوطلب نتایج تحقیق را ارایه نمود کارفرما از کیفیت گزارش، نحوه تفکر فرد و خلاقیتی که در تحلیل ها به خرج داده بود استقبال نمود و در مقابل مبلغی در مقابل کارش به او پرداخت نمود. داوطلب بعنوان محقق بازار در شرکت مشغول به کار شد.

 ■ بررسي مجدد تجربيات

 فرض كنيد مسیر کلی ونقشه راهي براي خود درنظر گرفته ايد و فهرستی از شرکت های مرتبط تهیه نموده اید. صفحات شغلی را به امید یافتن جایگاه شغلی خالی در شرکت های مورد نظرتان جستجو می کنید. روش خوبی است اما متوجه خواهید شد تجربه کافی برای جایگاه مورد نظر را ندارید. در چنین مواقعی باید تجربیات خود را مجدد بررسی نمایید. هر فردی در زندگی که داشته بطور قطع بواسطه جریانات مختلف از قبیل مسافرت، فعالیت داوطلبانه و... تجربیاتی کسب نموده است. نکته اینجاست که بیشتر از آنچه که تصور می کنید تجربه دارید.

ترجمه: الناز طالب زاده


کلمات کلیدی:, , ,


linkdin googleplus cloob twitter facebook



نظرات مخاطبین
نام :*
رایانامه:
متن نظر:*
تصویر امنیتی:*

 



بستن پنجره